Yogya

3 augustus 2014 - Yogyakarta, Indonesië

Boutique-hotel
P1180101De afgelopen dagen hebben we vanuit ons wonderschone Boutique-hotel Yogyakarta (Yogya voor intimie) bezocht. Ons hotel lijkt wel een meubeltoonzaal uit een koloniale tijd. De kraan met alleen bruin water en het te kort aan handdoeken was even schrikken, maar kwam daarna prima in orde. We zijn nog nergens zoveel niet-indonesiërs tegengekomen dan hier in Yogya. Je vindt ze vooral terug in de westers ogende bars en restaurants. Ook veel indonesiërs zijn op vakantie deze week als afsluiting van de Ramadan. De eerste avond lopen we na een lange wandeling tegen het Grand Duck King restaurant aan, waar we onverwachts super eten en ook onze favoriete Hoishin pannekoekjes met eend en lenteui. Echt verrukkelijk, we doen het zelden maar zijn dan toch nog een keer teruggekomen.

P1180164Sate Ajam
De volgende dag dwalen we door het vervallen paleis Taman Sari. Leuk maar niet bijzonder. Blijkbaar vinden de Indonesiers de blanken zelfs nog interessanter dan de bezienswaardigheden; waar we ook komen, ze willen allemaal op de foto met onze kids. Als we met de pet rond zouden gaan zou dat een aardig zakcentje opleveren ...

Na een late lunch in Water Castle Cafè gaan we met de betjak fietstaxi naar de centrale Malioboro straat. Handig als de driver van Jord en Pim ook nog een motortje er bij kan zetten. In Malioboro lijkt het elke dag 3x zo druk als koningsdag in Linschoten. Veel mensen, betjaks, kraampjes, paarden, scooters en vooral eettentjes. Opletten geblazen, voordat je er erg in hebt word je aangereden door paard en wagen, zoals Laura helaas moest ervaren. Een joekel van een ei en blauwe plek ontsieren nu haar kuit.

De sate ayam blijft populair. We kopen bij een bbq-vrouwtje een portie. We wilden natuurlijk wel verse vanaf de bbq in plaats vanaf de kant en klaar stapel. Jammer dat deze alleen nog niet helemaal gaar waren, en dan is kamertje-100 de volgende dag je nieuwe vriend. We proberen tevens de luwak koffie, gemaakt van door junglekat uitgepoepte koffiebonen. Volgens Colinda smaakt de koffie heel smeuiig en zacht...jaja

Prambanan
P1180296Via het hotel hebben we een chaffeur met auto geregeld die ons naar de hindoe-boeddhistische-tempel Prambanan brengt. Een indrukwekkend complex dat in de 8e en 9e eeuw a.c. is gerealiseerd om met name de hindoe-heiligen Shiva, Brahma en Visjnoe te eren. De boeddhistische tempels voor Sewu en Plaosan zijn als laatste toegevoegd. De gekochte fraaie pijltjesbuis blijkt toch nog te duur geweest als bij de uitgang deze ook voor een paar euro minder wordt aangeboden. Ach, we zien het maar als een vorm van ontwikkelingshulp. Op de terugweg hebben we alvast onze treintickets gekocht om 7 augustus door te gaan naar Surabaya, maar morgen gaan we eerst nog naar Borobudur.