Er op uit in Ubud

17 augustus 2014 - Ubud, Indonesië

Raften
Raften staat al heel lang op ons verlanglijstje, maar was er nog niet eerder van gekomen. The place-to-be op Bali hiervoor is bij Rendang in de Ubud-regio. Dus met goede zin werden we om 11 uur opgehaald bij het hotel. Samen met een Australisch echtpaar gingen we voor de middag-ronde, die begon met een prima lunch. In een zo kenmerkend open doorwaai restaurant met fantastisch uitzicht op een mooi dal met natuurlijk.....rijstvelden. Onderweg moeten we wachten op een begrafenisstoet. Een indrukwekkend schouwspel waarbij de overledene omwikkeld met witte doeken op een baar op de schouders van een aantal mannen naar de begraafplaats wordt gedragen. Uit DSCN0294kostenoverwegingen gebeurd het regelmatig dat begrafenissen worden gecombineerd, zo ook in de geval. Waarbij het volledige dorp uitloopt. Volgens de Hindoeistische kalender is het van belang de juiste dag van de week te kiezen, zondag bleek nu de juiste dag te zijn. Op de plaats van bestemming bleek (achteraf) dat ze zelfs de nota voor Pim z'n kostuum-op-maat als rafting-voucher hadden geaccepteerd. Vervolgens werden we over twee boten verdeeld en gingen we van start. Het leek zo een eenvoudig rustig riviertje, maar dat bleek al snel toch anders te zijn. We stuiterden alle kanten op. Bij boom-boom was het helemaal opletten omdat we dan op ramkoers lagen met een rotsblok. Erg leuk om te doen. Bij het eindpunt vonden we de trap omhoog lastig, maar alle respect voor de Balinese dames die de zware raftingspullen op hun hoofd dezelfde trap omhoog sjouwden. `s Avonds hebben we heerlijk gegeten in de tuin bij Poppies. Terugkomend van de passessie van Pim zijn kostuum kwamen we in gesprek met een jonge Indonesier die ons de volgende dag wel rond wilde rijden, met name naar Ubud. Na de gebruikelijke onderhandeling wandelden we terug naar het hotel waarbij op een gegeven moment de chauffeur van de volgende dag naast ons kwam rijden en een lift naar het hotel aanbood om alvast een goede indruk te geven. Pim had nl een bonus belooft als hij het de volgende dag goed zou doen. Tja ook hier werken de kapitalistische trekjes van de westerse wereld :).

Zilver, reptielen en meer
P1190385De volgende dag stond de chauffeur punctueel op de afgesproken tijd bij het hotel. Eerst richting de zilversmidwerkplaats van de Budda to Buddha sieraden. In een kleine werkplaats creeren diverse zilversmeders met een uiterste precisie schitterende sieraden. Uiteraard willen we iets moois mee naar huis nemen tegen een aanzienlijk lagere prijs dan we in Nederland zouden betalen. Waarbij het originele Buddha to Buddha merkje niet gebruikt mag worden in verband met speciale prijsafspraken voor export naar het westen. Maar ach who cares, het sierrad is er niet minder mooi om. Om een juiste balans in al onze interesses te houden was het nu tijd om naar Jord zijn keuze voor die dag te gaan, het reptielenpark. Na een lunch in wederom een open doorwaai restauant met schitterend uitzicht komen we bij het park aan wat tevens een birdpark is. Mooie vogels met schitterende kleuren. Bij de reptielen waren diverse krokodillen en slangen. Jord en Jetske hebben zelfs een leguaan vastgehouden. Op de terugweg nog een koffieplantage bezocht waar de fameuze Luwak-koffieboon wordt verwerkt. Wat een schattige beestjes zijn de Luwak-katjes. Helaas kunnen we voor Zazu geen speelkamaraadje meenemen.

1. Koos:
    24 augustus 2014
    Wederom een leuk verhaal om te lezen, jammer dat het zo kort is, maar ik begrijp dat jullie ook vakantie hebben. Kunnen jullie geen personeel regelen om het verslag te schrijven?

Volgende week weer naar huis, jammer voor jullie, maar ik vind dat niet zo erg hoor. Geniet er nog wel even van.