Van Surabaya naar Bromo vulkaan

11 augustus 2014 - Bromo, Indonesië

Surabaya
Na een betrekkelijk korte treinreis van vier uur vanuit Yogya komen we ś avonds in Surabaya aan. Ook hier worden we belaagd door taxichauffeurs die ons wel naar het hotel willen brengen. Na wat onderhandelingen stappen we bij een man in de auto die het niet zo nauw neemt met de verkeersregels. Volgns mij is hij kleurenblind; elk rood stoplicht wordt genegeerd. "Trafficlight, no stop". Ondanks dat komen we veilig bij ons luxe hotel aan. Mocht je jezelf niet zo mooi vinden dan kan je maar beter een andere hotelkamer kiezen want aan alle kanten kan je jezelf in de spiegel bewonderen, nog net niet op het plafond :).

Kruidnagel sigaret
S1040026De volgende dag bezoeken we het sigarettenmuseum House of Sampoerna waar ook nog een productieruimte in bedrijf is. Deze is speciaal nog in bedrijf om de bezoekers het draaien van de sigaretten te laten zien. Een hele grote hal waar ruim 3000 vrouwen met een razaend tempo sigaretten draaien met een ingenieus apparaat. Dit museum en de fabricageruimte is eigendom van Philip Morris, die in heel Indonesie, maar met name op Java, enorme fabrieken heeft waar een veelvoud van het aantal mensen in Surabaya werken. Onder het genot van speciale Javaanse koffie (nou ja je moet ervan houden) roken we een typisch Sampoerna kretek-sigaret welke bekend staat om de verwerking van kruidnagel in de tabak. Bij het museum stappen we op een luxe bus die ons gratis (wordt aangeboden door House of Sampoerna) gedurende anderhalf uur langs de bezienswaardigheden van de stad rijdt. Een leuke en comfortabele manier om in korte tijd de highlights te zien.

En nu op zoek naar een reisbureautje wat ons naar de Bromo vulkaan kan brengen. Bij het onderhandelen met de betjaks die ons naar het reisbureau moeten brengen, mengt een jonde Indonesier zich in de onderhandelingen. Hij organiseert zelf reizen naar Bromo en wil ons wel een deal doen. Hij volgt ons met zijn scooter naar de wijk met reisbureautjes waar hij ons over een overdekte markt leidt en we uiteindelijk geen enkel reisbureau zien. Hij doet ons een voorstel voor een tweedaagse tour naar Bromo en in ons hotel sluiten we, na flink onderhandeld te hebben, een deal. De volgende morgen zal hij ons om twaalf uur bij het hotel ophalen.

Bromo
P1180702Waren we ooit gewend aan de niet-punctualiteit van de Afrikanen, de Indonesiers zijn werkelijk het tegenovergestelde; Geofer, onze gids, was bang te laat te komen dus was hij 2 uur te vroeg. Alvorens uit Surabaya te vertrekken wil hij ons graag nog een knap staaltje bouwwerk laten zien, de brug die Surabaya verbindt met het eiland Madura. Hierna toont hij ons zijn huis en ontmoeten zijn moeder. Trots toont hij ons de afstudeerfoto van zijn zus, die nu dierenarts is op Bali. De eerste indruk van Surabaya was die van een mooie stad met brede wegen en mooie gebouwen. Na een bezoek aan Geofer zijn huis en de rit uit de stad laten toch ook in deze stad de grote contrasten zien tussen rijkdom en armoede. Mooie huizen en armoedige huisjes. Enorme hoeveelheden vuil opgehoopt langs het water en de straten. Na een lange rit van zo`n vijf uur komen we bij het hotel aan. Een erg eenvoudige kamer zonder handdoeken (ja, jullie hadden even moeten aangeven dat je wel handdoeken wilt ... was Geofer zijn reactie) en behoorlijk wat ongedierte op de kamer. Een ondefinieerbaar beest had zich verschansd achter de tv (ja die hadden we dan weer wel) op de kamer van de knderen. En op onze kamer wilde een kikker gezellig meekijken als wij zouden gaan douchen. Helaas, het diner in het hotel kon niet doorgaan, ze hadden niet op ons gerekend. Dan toch maar bij de stalletjes langs de weg. Ik moet zeggen, we hebben erg lekker gegeten, sate ayam en nasi goreng. En onze darmen waren het ermee eens want niemand werd een goede vriend van het toilet.

S1050008Vonden we vier uur `s morgens al vroeg om aan een trip te beginnen, het kan altijd nog vroeger. Om twee uur werden we opgehaald om met een fourwheeldrive richting Bomo te gaan voor de zonsopgang. Het was het vroege uur meer dan waard. We hadden dit keer geluk en hebben een geweldig mooie zonsopgang gezien. Langzaamaan kwam de zon tevoorschijn en bescheen met een fascinerend licht de top van de Bromo vulkaan. Adembenemend! Na een ontbijt van instantnoodles met een gebakken eitje rijden we door naar de vulkaan zelf. Een rit waar we behoorlijk door elkaar worden geschud vanwege de slechte weg. Velen met on beklimmen we de vulkaan om een blik te werpen in een stomende krater. Na de laatste uitbarsting van 2008 is de vulkaan rustig en komen er alleen grote wolken stoom uit die de bekende zwafeldampen met zich meebrengen. Na ongelofelijk door elkaar geschud te zijn in de 4x4 nemen we nog wat foto`s van de Teletubbieberg en gaan al hotsend door een stukje woestijn terug naar het hotel. Van hieruit brengt de gids ons met de gewone auto gedurende een rit van zes uur naar Glenmore. Een vermoeiende rit vanwege het drukke verkeer en wederom de kriskras rijdende brommers. Terwijl we onderweg wat eten vindt er vijftig meter verderop een aanrijding tussen een vrachtwagen en een brommerplaats. De toedracht kennen we niet maar weten wel dat de chauffeur van de vrachtwagen even uitstapt, de jongen bekijkt die bloedend op de grond ligt, in zijn auto stapt en wegrijdt. Omstanders bekommeren zich om de jongen waaronder zich inmiddels een aardig plasje bloed vormt. De politie neemt de jongen mee, hopelijk naar een arts of een ziekenhuis wat nog wel even een stuk rijden is. Onze gids is behoorlijk onder de indruk van het gebeuren wat terug te zien is in zijn verbeterde rijstijl. Ondanks de lange ritten in de auto biedt het een mooie indruk van het land en de wijze waarop de mensen leven. Brommertjes met enorme hopen gras opgetast achterop maar ook enorme bergen afval in de berm, de sloten en zelfs op begraafplaatsen. Werkelijk doodzonde van zo`n fantastisch mooi land.

Glenmore
Op aanraden van onze gids Geofer hebbem we een hotel in Glenmore geboekt van waaruit we de vulkaan Kawah IJen kunnen bezoeken. Na nog een afsluitend drankje met elkaar te hebben genomen gaat Geofer even slapen om aan de terugrit van negen uur naar Surabaya te beginnen. Navraag leert ons dat een bezoek aan de vulkaan een hele dag in beslag neemt en wederom een behoorlijk lange autorit inhoudt. Geen van ons heeft de dringende behoefte om hieraan te beginnen dus relaxn we de volgende dag bij het hotel. Helaas laat het weer het afweten, regen, bewolking en geen zon, waardoor we niet lekker kunnen zwemmen. Dan maar uitgebreid zoeken naar een hotel in Kuta, Bali. The place to be voor toeristen op Bali. Morgen pakken de bus en de ferry naar Bali.

1. Hanneke Zaplotynski:
    11 augustus 2014
    Ha pim en Colinda & kids, hier een bericht van Alex, hier 18.00 uur s'middags , en morgen nog even een paar uurtjes in Amsterdam (DNB) en eindelijk VAKANTIE . even een paar dagen tussen uit naar het , zoals de berichten het voordoen in het warme Turkije . Leuk jullie verhalen te lezen en dat het met jullie goed gaat . Wat een geweldige ervaring moeten jullie daar mee maken , als ik jullie verhalen zo leest ... prachtig.
    Ga er van genieten en tot snelXXXX gr Alex Z
  2. Arie&Ida Vianen:
    11 augustus 2014
    Hallo allemaal.
    Het verslag wordt professioneel geschreven, wie is de verantwoordelijke?
    Wij zij er heel blij mee, kunnen dan ook
    meegenieten. Wat een belevenis met het vervoer aldaar, ik denk dat jullie dubbel genieten van de eigen vierwieler bij aankomst in Nederland. Nog een prettige voortzetting
    gewenst.Groetjes Pa&Ma
  3. Esther Quiko:
    12 augustus 2014
    Hey Colinda, super leuk om al jullie belevenissen mee te lezen! Erg herkenbaar allemaal! Veel plezier op Bali, daar gaan jullie vast weer mooie avonturen meemaken! Eneen geruststelling voor Jord: in Kuta heb je een pizza hut, mc donalds, etc. ;-)
    Groetjes Esther
  4. Mirjam Leunissen:
    13 augustus 2014
    Zo leuk om op deze manier mee te reizen. Geniet nog lekker!
  5. Mariette:
    15 augustus 2014
    Wauw wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken!!!! Geniet heerlijk ervan!!! Liefd