Bali

15 augustus 2014 - Kuta, Indonesië

P1190124Wat een busreis van 5 a 6 uur volgens de manager van het hotel zou moeten zijn blijkt 7,5 uur te worden, waarvan 1 uur op de ferry, De vorige dag hadden we luxe bussen maar Denpasar (Bali) vporbij zien komen. Wellicht dat dit georganiseerde reizen waren of wij hadden gewoon pech; voor ons stopte een aftands barrel waar de rugzakkn onder in het luik werden gestopt wat slechts met een enkele spijker dicht zou moeten blijven zitten. In gedachten checkte ik al de voorwaarden van de reisverzekering ...

Gelukkig zat de bus  nog niet helemaal vol waardoor we nog enizgszins ruim zaten, voor zover dat mogelijk is in een bus die is afstemd op het kleine formaat van een Indonesier; waarbij bij ons (in een bus van dezelfde afmetingen) er twee stoelen, gangpad en dan weer twee stoelen de inrichting is, is het daar twee stoelen, het gangpad en dan drie stoelen. Kan je nagaan dat de stoelen dus vrij smal zijn met de daarbij behorene beenruimte ...
Na anderhalf uur wordt de bus onverwacht langs de kant van de weg geparkeerd. Na enige tijd worden we verzocht de bus te verlaten en over te stappen in een andere bus, die van ons heeft pech.
Liep Laura in de vorige bus nog te mopperen over te weinig beenruimte, dat was behoorlijk comfortabel ten opzichte van de nieuwe bus. De bus zat al hardstikke vol met slechts nog een paar stoelen vrij. Wellicht omdat wij de toeristen waren mochten wij als eerste overstappen en met enige schaamte gingen we strak naast elkaar op de achterbank zitten met onze benen bovenop onze rugzakken omdat het luik al helemaal vol zat. De overige passagiers werden op krukjes in het gangpad gezet en zo scheurden we weer verder richting de ferry, de oversteekplaats naar Bali.
Onderweg hing de `conducteur  nog steeds vrolijk uit het raam Bali, Bali, Bali, te roepen om nog meer passagiers aan boord te krijgen. We kregen weer even de beelden van West Afrika voor ogen, ook daar kon er altijd nog een passagier bij ...
Wat erg leuk is, zijn de muzikanten die bij een halte in de bus komen, een stukje meerijden en hun muzikale talenten laten horen waarna uiteraard een donatie wordt gevraagd. Ondanks dat het gangpad al helemaal vol is met mensen op krukjes wurmen de verkopers van limonade enetenswaren zich er tussen door om wat spullen aan de man te brengen. Een heel spectakel.
De oversteek naar Bali is qua afstand vergelijkbaar met de oversteek tussen Breskens en Vlissingen, een tochtje van een half uur. In dit geval was het ontzettend druk met DSCN0259ferryś en overige scheepvaart waardoor de ferry nog een half uur heeft liggen dobberen om aan weer aan wal te kunnen gaan.Voor ons een welkome afwisseling na opgepropt in de bus te hebben gezeten. Gelukkig konden we bij terugkeer in de bus een oplossing voor de rugzakken vinden waardoor we iets ruimer konden zitten. Aan frisse lucht trouwens geen gebrek, gedurende de hele reis blijft de achter, en wellicht ook de voordeur, gewoon open staan.
Op de reis naar Denpasar krijgen we al een goede indruk van de schoonheid van het eiland, toch wel weer anders dan Java, daarbij vangen we ook al glimpen op van de sterkte branding van de zee.
Uiteindelijk worden we om zeven uur 's avonds op een plek afgezet van waaruit we een taxi naar Kuta kunnen nemen. Na nog eens een ritje van 1 uur komen we dan eindelijk bij het hotel aan. We gaan gelijk de westerse sfeer van Bali ervaren en genieten van de burgers van Mc Donalds en de koffie van Starbucks, heeeeerlijk!

Playtime in Kuta
158642Tja Kuta is het Benidorm van Spanje, het Porec van Kroatie, maar dan met hoofdzakelijk Aussies. Een drukke boulevard, massa's stalletjes waar goedkope spullen worden aangeprezen en superdeluxe shoppingmalls. Wel even schakelen zeg. Na een aantal dagen mis ik, persoonlijk, het echte Indonesie van Java. Wellicht dat we dat nog wel weer gaan ervaren wanneer we het eiland gaan verkennen. Nu eerst lekker relaxen aan het zwembad en slenteren langs de onnoemelijke hoeveelheid stalletjes (Jetske lijkt op Pim en weet al stevig te onderhandelen), shoppen in de westerse winkels en genieten van cocktails. Dat is dan wel weer een voordeel van Bali, er wordt, naast alleen maar bier, alcohol geschonken. Waarbij dat op Java in slechts enkele hotels beschikbaar was heb je hier heerlijke louncheplekken waar we onder het genot van een lekkere cocktail de ondergaande zon aanschouwen.
Bij toeval stuiten we op een actie om kleine zeeschildpadjes terug tezetten in de zee. Zo schattig zoals die kleine beestjes de weg naar de zee afleggen en met een golf mee liften weer naar de grote onbekende wereld van de diepe zee.
Suzanne, vriendin van Laura, is ook op Bali en beiden duiken gelijk het nachtleven in. Ook daar is hier geen gebrek aan.
Vrijdag hebben we samen met Suzanne een dagje `Waterbom` gedaan. Een groot waterpark met een grote hoeveelheid spektakulaire glijbanen. Waaronder de zogenoemde `Climax`, een glijbaan waar je bovenop een luik gaat staan en deze zich onverwacht onder je opent en je met een bloedvaart naar beneden stort, angstaanjagend!
Vandaag gaan we op de Telanga Waja River raften. To be continued ...

1. Elly Ram:
    Heel veel plezier op Bali! Geniet ervan! XXX Ronald en Elly
  2. Henriëtte Bertels:
    Ha Velsen5
    Een paar weken vrijwel zonder WiFi doorgebracht :-), maar nu dan toch jullie reisverhalen gelezen. Wat een geweldige (gezins-)ervaring deze vakantie! Boel genieten nog en heb het goed! Liefs uit een nat Linschoten, Willem-Egmond & Henriëtte
  3. Koos:
    Heel gaaf luitjes,
    ga vooral door met jullie verslag, want dat is zo leuk om te lezen.
    groeten KCM+T
  4. Marijn, Inge, Linde en Floor:
    17 augustus 2014
    Wie van jullie heeft er inmiddels heimwee naar zijn eigen kamper en een vrije "vierkante meter" om zich heen ?
    Wij zijn in Luxemburg en Frankrijk geweest en vonden dat al druk op verschillende plekken , maar na thuiskomst jullie verhalen gelezen te hebben KAN HET BLIJKBAAR VEEL DRUKKER.

Het klinkt weer als een reis waarop je een aantal jaar kan teren. Indrukwekkend hoor ! (wij doen het jullie niet na)
    Als ik het moet samenvatten is het eerste deel van jullie vakantie "weinig comfort, veel echt leven ,geweest (dat blijft hangen in je lijf) en nu weer even terug naar de opperkvlakkige luxe (wat niet blijft hangen in je lijf, of het moet een wat verveeld humeur zijn , maar dat is snel weer op te heffen door wat activiteit). Ik gun jullie nog veel mooie natuur daar op Bali en dan zeker weer terug naar het koude kikkerlandje

wat me wel deed glimlachen was het feit dat jullie, net als wij, geen fijne weergoden hadden net op het moment dat je bij een zwembad beland ... goed, de Waterbom maakt veel goed zag ik ! (en wij hebben laarzen gekocht voor Linde en Floor want zij gaan nog een paar dagen kamperen met opa en oma)

mooie foto;'s hebben jullie !!!! (Marijn heeft nog geen tijd gevonden om ze te bekijken) maar ik zie Colinda er bijna nooit op staan --> zit zij achter de lens?

Afijn ,we lezen nog lekker één (of twee?) weekje(s) verder en hopen jullie voor de Kerst persoonlijk te kunnen horen met alle opgedane ervaringen ....
  5. Arie&Ida Vianen:
    18 augustus 2014
    Toch nog een reactie erbij. Ook wij zien uit naar het volgende verhaal. Telkens weer spannend en vooral de uitgebreide informatie. Bedankt en tot het volgende verslag. Nog een prettige voortzetting.Gr. Pa&Ma.